Klachten reglement

Klachtenreglement Lutif Bewind

 

Lutif Bewind zal haar uiterste best doen om alle werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Toch kan het zijn dat u een klacht heeft. Hiervoor heeft Lutif Bewind een klachtenreglement opgesteld. Lutif Bewind verzoekt u vriendelijk deze te lezen voordat u een klacht indient.


Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

Organisatie: 

Lutif Bewind


Bewindvoerder: 

Degene die het bewind daadwerkelijk uitvoert en rekening en verantwoording aflegt over de vermogensbestanddelen van natuurlijke personen, door de Rechtbank benoemd.


Vervanger:

Degene die in plaats van de bewindvoerder werkzaamheden verricht voor de organisatie bij ziekte of aanwezigheid.


Klant: 

De persoon wiens vermogensbestanddelen onder bewind zijn gesteld bij Lutif Bewind.


Bezwaar:

Een mondeling of schriftelijke uiting van onvrede over de dienstverlening van de organisatie.


Klacht: 

Een schriftelijk en uitdrukkelijk als klacht bij de organisatie ingediende uiting van onvrede over de dienstverlening van de organisatie.

 

Artikel 2

Deze klachtenregeling is bedoeld voor de klant zelf. Hij of zij kan zich laten bijstaan door zijn of haar partner, naaste familieleden en de instelling waar de klant wordt verzorgd of begeleiding biedt. Hiervoor ontvangt Lutif Bewind een schriftelijke machtiging.

 

Bezwaren

Artikel 3

Een bezwaar wordt binnen 14 dagen behandeld door de bewindvoerder of diens vervanger. Deze probeert het bezwaar eerst telefonisch of schriftelijk in overleg met de klant op te lossen. Is de klant niet tevreden gesteld dan kan hij/zij een klacht indienen.

 

Klachten

Artikel 4

Een klacht kan uitsluitend schriftelijk worden ingediend. Een klacht moet tenminste voorzien zijn van:

  1. naam, adres, woonplaats en telefoonnummer van de indiener
  2. datum; bij ontbreken datum wordt de datum van ontvangst van de klacht de dagtekening
  3. duidelijke omschrijving van de klacht en het tijdstip van de gebeurtenis
  4. handtekening

Artikel 5

De bewindvoerder of diens vervanger bevestigt de ontvangst van de klacht schriftelijk binnen tien werkdagen, te rekenen vanaf de datum poststempel.

 

Artikel 6

6.1 De klacht wordt zo spoedig mogelijk behandeld door de bewindvoerder of diens vervanger, uiterlijk binnen 6 weken, echter met inachtneming van het volgende:

  1. de bewindvoerder of diens vervanger hoort de klant,
  2. de bewindvoerder of diens vervanger lost de klacht zo mogelijk op door bemiddeling en deelt het resultaat daarvan schriftelijk mee aan de klant.

6.2 De bewindvoerder of diens vervanger gaat na of de gedraging waarover is geklaagd:

  1. in strijd is met een wettelijk voorschrift of een voor de organisatie geldende regeling,
  2. in overeenstemming is met de dienstverlening waartoe de organisatie zich verbonden heeft,
  3. en/of na afweging van alle feiten en omstandigheden in redelijkheid toelaatbaar is.

6.3 De klant wordt schriftelijk in kennis gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, mogelijk aangevuld met verdere maatregelen die naar aanleiding van de bevindingen ondernomen zijn of worden ondernomen.

6.4 Behandeling van de klacht vindt plaats met inachtneming van de bepalingen uit de AVG.

6.5 De klant wordt op de hoogte gesteld van het feit dat de klacht kan worden voorgelegd aan de klachtencommissie van de branchevereniging of aan de toezichthoudende kantonrechter

6.6 Indien binnen zes weken na indiening van de klacht geen oplossing is bereikt, legt de bewindvoerder de klacht bij de branchevereniging neer.

6.7 De klant heeft altijd de mogelijkheid om beroep bij een burgerlijke rechter of de kantonrechter aan te tekenen.

 

Artikel 7

7.1 Een klacht wordt niet in behandeling genomen of de behandeling wordt gestaakt als:

  1. de klacht anoniem is,
  2. het feit waarover geklaagd wordt langer dan zes maanden voor indiening heeft plaatsgevonden.
  3. de klant zich voor of tijdens de behandeling van dezelfde klacht tot de toezichthoudende kantonrechter heeft gewend.

7.2 Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt de klant binnen een termijn van tien werkdagen na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld.

7.3 Indien de klant het niet eens is met de bevindingen en/of maatregelen van de bewindvoerder, kan hij/zij hiervan in beroep bij de branchevereniging.


Artikel 8

Als de klacht is opgelost of afgedaan, legt de bewindvoerder of diens vervanger de wijze waarop dat is gebeurd vast op het klachtenformulier. De klachtenformulieren worden gearchiveerd.

 

Slotbepaling

Artikel 9

Deze regeling treedt in werking op 1 maart 2023 en geldt voor onbepaalde tijd.